måndag 2 april 2012

Söderströms Gourmetkällare

I fredags var vi i Lund på Söderströms Gourmetkällare, vilket ligger på Östgöta nation och har ett kanonkul koncept.

De erbjuder sina studenter en lyxig och vällagad femrättersmeny till en billig peng.
Vi har varit där en gång tidigare och det var helt underbart gott.
Inte blev vi besvikna denna gången heller.
Då kvällen var inspirerad av de franska köket var hela menyn på franska. Jag ska försöka förklara och komma ihåg så mycket jag kan.

Meny
Canapé med räkor, löjrom och majonäs.

Fransk löksoppa med ugnsrostad baguett med ost

Oxfilé provencale med pommes duchesse

Frostig granatäppelshot för att rensa gommen

Chevré på brioche men honung, pinjenötter och riven choklad

Creme brûlée med hjortron och konjakskompott


Till detta fanns rekomenderade viner.
Jag hoppade över dessertvinet, söta viner är inget för mig.

Över lag jättegott, kunde varit lite större portiner (som förra gången) och creme bruléen hade jag gärna sett var lite fastare i konsistensen.

Inga kommentarer: